Google+ Followers

keskiviikko 18. marraskuuta 2009

Onko kirjailija profeetta omalla maallaan?

Isä ja poika Ukko Kolin kalliolla ehkä vuonna 1972. Tällaiset olivat maisemat, ja ihmiset. Kuva AN.

Kävin Tohmajärven kirjastossa tänään. Minulla on ollut kirjailijana oikeus mennä sisään mihin aikaan vain, kunhan joku henkilökunnasta on paikalla. Nyt näköjään käytäntö on muuttunut, kenties siksi, että meillä on uusi kirjastotoimenjohtaja. Kello oli noin varttia vaille 13, kun rimpautin ovikelloa peräti kolme kertaa. Sitten tuli kaksi miestä ovesta ulos, ja toinen heistä lausahti, ettei kirjasto ole auki ulkopuolisille. Sanoin, että minulla on ollut sellainen lupa, että kirjastoon pääsee, kunhan joku on paikalla. Tiskille istuutui hyvin nuori tyttö, joka sanoi minulle myöskin, ettei minulla ole oikeutta tulla kirjastoon, koska kirjasto ei vielä ole auki. Sanoin, että minulla on oikeus, ainakin ollut sellainen tähän asti. Nainen ei esitellyt itseään, enkä ollut häntä koskaan nähnyt. En myöskään minä esitellyt itseäni, mitä turhia. Nainen otti kirjat vastaan ja näpytteli ne tietokoneelle.

Entisaikaan kirjastoon oli kiva mennä, henkilökunta oli ystävällistä, ja osasi jopa hymyillä. Ikävä tulee entisiä Helenan ja Kaarinan aikoja. Nyt en tunne ketään eikä kukaan tunne minua. Eivät varmaan tunne muitakaan tohmajärveläisiä ns. kirjailijoita. Vai tuntevatko ehkä Maiju Lassilan, sitä en osaa sanoa. Hän ei ainakaan ole tunkemassa itseään kirjastoon. Se on näköjään vain virkailijoita varten.

Mukavaa kun virkailijoilla on lokoisat oltavat siellä kirjojen läheisyydessä. Hymyillään kun tavataan, tai sitten ei...

Hyvää illan jatkoa kaikille lukijoille toivoo Aili-mummo!

2 kommenttia:

  1. Hymyilevä eläkeläinen19. marraskuuta 2009 klo 10.52

    OhOh!
    Tässä on nyt paikka yleisöosastokirjoitukselle paikalliseen lehteen.

    Paikalliselta kirjastotoimenjohtajalta (tms.) kannattaisi penätä vastausta muutamiin kirjastoa koskeviin kysymyksiin, esimerkiksi miten oikein kirjastoa pyritään kehittämään; onko suuntana tyyli jota jouduit kokemaan! Mitkä ovat painopistealueita, ihmiset vai halvalla toimiva koneisto?

    Vaadi tyytyväisyyskyselyn tekemistä kuntalaisille, jotka voisivat samalla antaa myös kehittämisehdotuksiaan.

    VastaaPoista
  2. Uskon kyllä että tämä blogikirjoitus herättää paikallista keskustelua. Olen laistanut yleisöosastoja, enimmäkseen. Voisin kyllä lähettää sen netin kautta, mutta en tiedä, haluanko.

    Uudella polvella on tietysti uudet tavat, vanhoilla entiset tapansa.

    Kiitokset kommentistasi, Hymyilevä!

    VastaaPoista

Kiitos komentistasi! ♥