Google+ Followers

lauantai 3. huhtikuuta 2010

Arja Tiaisen ja Maria Leinosen sanoin

Kaivolta 13.3.2010. Kuva AN.

Olen väsynyt puhumaan itsestäänselvyyksiä.
Minä tahtoisin kuutamossa kylpevän kylän,
sateiset heinikot, kimaltavan järven,
hiljaisuuden jonka vain sade ja tuuli rikkoo.
Minä tahtoisin hataran savusaunan,
laiturin, josta voisi uida kaislikon reunaan,
saaren, jossa minua odottaa tuttu ihminen
öljylampun valossa verannalla, teetä juoden./ Arja Tiainen

***
Savusaunassa syntyneiden suku sammumassa,
kiertokoululaisten jo sammunut -
heidän mukanaan kiireetön aika,
jolloin leikattiin sirpillä viljaa,
sidottiin käsin lyhteitä,
käveltiin kirkkoon peninkulmien takaa,
ehdittiin nojata veräjään,
kuunnella naapurin verkkaista puhetta,
käydä sairasta oppimassa,
pitää kädestä kuolevaa.

Nyt synnytään siististi,
eletään kiireesti,
kuollaan yksin
ja tehokkaasti.
Mutta miten kipeä mieli,
miten kipeä mieli - / Maria Leinonen

Muutama ajatus pääsiäiseksi! Aili-mummo

2 kommenttia:

  1. Hei Aili!
    Kiitän nyt tässäkin vielä napista ja vaivannäöstä. Blogiini jo kiitokset kirjoitin. Eka kerralla onnistuin saamaan näkyville ainoastaan sen napin koodin, en itsekään tiedä miten. Jouduin sen sitten poistamaan silloin.
    Olet valinnut pääsiäisrunoiksesi kaksi minulle kovin tuttua runoa. Ovat molemmat olleet esityksissäni. Ensimmäinen on myös kovasti toivottu, yleisön tunnistama runo.
    Rakennan aina kokonaisuuksia erilaisista teksteistä ja musiikista tulee ohjelmaan täydennystä.
    Nyt on pienokaisten (lastenlasten) takia ollut hieman tällaista itse järjestettyä vapaa-aikaa, vaikka kovasti tekisi mieli taas uutta ohjelmaa koota. Sinunkin runojasi luen aina sillä silmällä. Toki ilmoitan ja kysyn luvan, jos otan niitä esityksiini. Kuulutko mahdollisesti runoilijaliittoon? Olemme saamassa tänne vieraita sieltä Pohjois-Karjalasta vajaan parin viikon päästä. Nurmeksessa asuva pariskunta tulee tänne Saloon käymään. Mies on mieheni serkku, rouva on Kainuun Sanomissa toimittajana.
    Heippa sitten taas, blogataan. Toivottavasti kuntosi on parempi.
    Terkuin Eila

    VastaaPoista
  2. Heippa Eila
    ja kiitos kommentista! Onnistuit panemaan sivuillesi sen napin, onneksi olkoon!

    Enhän minä kuulu mihinkään runoilijaliittoon, olen ainoastaan pohjois-karjalaisten kirjailijaliiton, Ukrin jäsen. Olen muuten aika yksinäinen susi, kirjoitan nyt pääasiassa aikani kuluksi. Tärkeimmät työni olen jo tehnyt. Jos luoja suo ikää ja terveyttä, voin jotain julkaistavaa vielä saada aikaiseksikin, aika näyttää.

    Minun luvallani, jos haluat esittää runojani, ole hyvä vaan!

    Kivaa kevättä sinulle Eila, ja paljon uusia suunnitelmia!

    VastaaPoista

Kiitos komentistasi! ♥