Google+ Followers

sunnuntai 17. huhtikuuta 2011

Palmusunnuntai ja pajunoksat



Ukki viime keväisten virpomavitsijen kanssa kotisohvalla.
Virvon, varvon tuoreeks, terveeks tulevaks vuuveks.
Sulle vitsa, mulle palkka...


Näin virpoivat jo eilen tytöt ukkia ja mummoa.
Muitakin loruja on ollut käytössä, mutta niitä eivät nämä kullanmurut ole opetelleet - vielä. Pikkuinen Paupaukin oli virpomassa toisten mukana, isosisko avusti häntä lorun lukemisessa.


Karjalan kannaksella käytiin virpomassa jo virpolauantaina. Käytössä on tapa meilläkin Värtsilässä, että virpomavitsat siunataan kirkossa. Tämä tapa tulee idästä ortodokseilta.  Minun lapsuudessani virpomavitsat  tehtiin koulussa, mutta ei niillä ketään virvottu. Tarkoitukseen on käytetty pajunoksia, joihin laitetaan paperikukkia, -suikaleita, värikkäitä höyheniä, ennen jopa kirjavia kangastilkkuja. Nykyisin tehdään koristeet silkkipaperista ja lautasliinoista. Omassa lapsuudessani käytettiin kreppipaperia, jolla koko oksa päällystettiin.


Tänä vuotena pääsiäinen on kovin myöhään, ollaanhan jo huhtikuun loppupuolella. 
Sen vaihtuva sijainti on melko monimutkainen selitettävä...


Kuvassa tämän vuotiset virpomavitsat
Ennen palkaa virpomisesta maksettiin vasta pääsiäisenä, joka voi olla vaikkapa kananmuna. Meillä se oli suklaamuna, jotka syötiin heti siinä samassa. Lasten äiti otti myös paljon kuvia kahdella kameralla, kamera molemmissa käsissä. Koettakaa, onnistuuko...


"Suomen vähälukuisen ortodoksiväestön piirissä virpominen on yhä vielä kokonaisuudessaan kirkollinen tapa. Palmusunnuntain lauantain vigiliassa pappi näet siunaa pajunoksia ja jakaa niitä jumalanpalveluksen jälkeen kaikille läsnäoleville. Kotona lapset kiiruusti koristelevat siunatut oksat tilkuin ja paperikukkasin kirjavan kauniiksi. Jos suinkin mahdollista, kukin lapsi virpoo ensiksi omat kumminsa ja saa lahjaksi piirakoita, "orehkoja", sitten muut väet ja naapurit---. Tapa on kuulunut jo varhaiskristilliseen aikaan", sanoo Kustaa Vilkuna.


Nykyään ortodokseja on maassamme jo yli 60 000, ei ihan pieni joukko. Nämä tavat eivät enää noudata kirkollisia rajoja. Uusi tapa on se, että lapset puetaan noidiksi, jotka kiertävät talosta toiseen kinuamassa "palkkaa" itselleen. Joissakin paikoin kerrotaan, että tapa on monista kiusallinen. Nämä eivät ole sukulaislapsia, vaan ihan ventovieraita. 


Noidat miellettiin entisaikaan pahantekijöiksi, ihmisiksi, jotka ovat antaneet sielunsa paholaiselle. Nykyään usko noitakulttiin on tainnut jo romahtaa, eikä enää uskota noitien kokoontuvan Kyöpelinvuorelle pitämään noitasapattia. Pääsiäisen alla, kun Jeesus kuoli pitkäperjantaina, oli vallalla pahan voimat, jotka tahtoivat turmella ihmisiltä mm. karjaonnen. Trullit kiertelivät salaa toisten navetoissa tekemässä pahojaan ja taikojaan. Noitia karkotettiin ainakin Pohjanmaalla pääsiäisvalkeilla, kokkojen polttamisella. Meillä taas ajettiin kiiraa, eli kierrettiin liävää elinavettaa palava tuppo hampaissa kolme kertaa myötä- ja vastapäivään. Näin uskottiin suojeltavan lehmiä huonolta karjaonnelta. 


Eräästä toisesta Palmusunnuntaista kirjoitin runonkin, löytyy tästä
Vietin tuon sunnuntain sairaalassa, jossa koin ihmeen...


Toinen kirjoitus, joka liittyy aiheeseen, löytyy tästä.


Perinteissä on voimaa, joka kantaa elämää eteenpäin. Syntyy myös uutta perinnettä, jotka voivat saada alkunsa vanhasta. Ortodoksit kunnioittavat hyvin syvästi omia perinteitään. Luterilaiset voivat ottaa oppia ortodokseilta, ja joitakin perinteitä on siirtynyt kirkkokunnasta toiseen. Muistelen, että Tohmajärvelläkin on kirkkoa kierretty ympäri kynttilät kädessä pääsiäisyönä, kuten ortodoksipalveluksessa konsanaan.


Oikein kaunista ja lämmintä Palmusunnuntaita teille kaikille toivottaa Aili-mummo!



22 kommenttia:

  1. Hyvä kun kirjoitat näitä perinnetietoja toisten luettavaksi. Luin myös linkit, kiitos niistä. Itselleni ovat pohjalainen trulliperinne tuttua, onhan äitini sieltä suunnalta. Samoin tuttua on karjalainen, anoppini kun oli Suojärven tyttöjä ja hänen äitinsä taisi myös itkuvirret. Tänä päivänä tähän virpomiseen iloisesti sekoittuvat molemmat, pukeudutaan noidiksi ja virvotaan.
    Kauniit vitsat oletta saaneet. Meitä virvottiin aamulla nykyajan tapaan virtuaalisesti matkan pituuden vuoksi. Hyvä sekin...
    Oikein mukavaa jatkoa tälle päivälle ja illalla sitten vaalien tulosta odotellen.

    VastaaPoista
  2. Myös sinne hyvää palmusunnuntain jatkoa! meillä täällä kulkee nuo virpojat vasta pääsiäis lauantaina. Tänäpäivänä ei ollenkaan. Minusta sopisi palmusunnuntaihin, mutta sitten pääsiäislauantaina tulevat puvuissaan pääsiäis kokolle.

    VastaaPoista
  3. Peikkokin kävi virpomassa ja sai suklaatia :)

    VastaaPoista
  4. Hymyilevä eläkeläinen17. huhtikuuta 2011 klo 16.07

    Pääsiäiseen liittyvä virpomisperinne on jännitävää ja hauskaa. Soisi sen jatkuvan, eukä sitä liitettäisi ainostaan johonkin kirkolliseen perinteeseen. Kaikki muutkin pääsiästaiat ja pääsuäskukon munimiset pääsiäsimunien maalaamisineen ja raeruohon kasvattamisineen ovat kovasti lasten mieleen ja hauskaa perinnettä eikä niitä soiai ortodoksien mustasukkaisesti omivan itselleen. Kaikki mukavat taiat kuuluvat kaikille, samoin hyvä kevätmieli.

    Hyvää pääsiäisen odotusta!

    VastaaPoista
  5. Kivoja virpomisvitsoja ja tarinaa.
    Onkos trulleja näkynyt?
    Me oltiin koko päivä ulkona, nyt on levollinen olo.
    Ei taitas onnistua kuvaaminen kahvella kameralla, nyt on niin raskaat putketkin, ainakin mulla, että hyvä jos yhtä jaksaa pitää hetken kohteessa.
    Suklaamunia on minulla, mutta niitä napostellaan vasta pääsiäisenä.

    Leppoisaa palmusunnuntaita Aili-mummo ♥

    VastaaPoista
  6. Oikein hyvää palmusunnuntai iltaa myö sinulle,kyllä noita pääsiäis loruja on tullut luettua,ja opetettu lapsille,hyvää alkavaaviikkoa teille:)

    VastaaPoista
  7. Kiitos kommentistasi, se aina ilahduttaa kun joku viitsii kommentoida jotain. Oikein rauhaisaa hiljaista viikkoa sinne Tohmikselle, sydämeni on vielä siellä, elinhän parhaimmat 17½ v. Tohmajärvellä, kohta 40v. sitten,paljoa ei enää ole tuttuja siellä, enempi tuttuja on kirkkoniemen hautausmaalla.t. pipsa

    VastaaPoista
  8. Moi Minttuli!

    Nämä perinnejutut ovat sydäntäni lähellä, onhan "Havuttaren" sisältö aika suurelta osalta perinnetietoutta. Tämä siksi, että olen halunnut tuntea sukujeni menneisyyttä ja niiden historiaa satojen vuosien takaa.

    Sinähän tunnet perinnettä useammasta eri suunnasta, sekä karjalaiselta että pohjalaiselta pohjalta. Se on hyvä se, varmaan olet ollut kiinnostunut siitä.

    Täältä itkuvirsiperinne on kokonaan kadonnut, kursseja kuitenkin pidetään. Joensuun laulujuhlilla esitettiin kerran karjalaiset perinnehäät, joissa esitettiin itkuvirsiä.

    Tämä nykyinen noita- ja trullijuttu taitaa olla sekoitus kaikesta vanhasta perinnejutuista, jotka ovat kokeneet uuden tulemisen. Luulen, ettei siitä tarvitse kenenkään pahastua.

    Oikein hauskaa, että sinutkin virvottiin virtuaalisesti, mikä on uusi perinne. Hyvä mieli molemmilla<3

    Kävimme iltapuolelaa äänestämässä, ja sitten menimme Kiteelle katsomaan teatteriesitystä, Paha Pajari. Nyt tuli sekin nähtyä.

    Kiitos toivotuksista, Minttuli, ja oikein hyvää alkavaa viikkoa sinulle<3

    VastaaPoista
  9. Hei Unelma!

    Oikein mukava, kun tulevat kuitenkin. Matkojen päästä ei aina ehdi käymään.

    Teillä on vielä pääsiäiskokkoperinne
    yhä käytössä, mikä sen mukavampaa! Oikein elämyksellistä ja kivaa pääsiäistä sinulle, Unelma, sekä kiitos kommentistasi<3

    VastaaPoista
  10. Moi Peikko!

    Olipa se hauskaa, kun sinua palkittiin suklaalla.;)

    Oikein mukavaa pääsiäistä sinulle<3

    VastaaPoista
  11. MOikka Hymyilevä!

    En toki sitä tarkoittanut, että nämä perinteet kuuluvat vain kyseisille kirkollisille piireille. Ainakin ne ovat näiden tapojen alkulähde, jotka ovat pääsiäistapoja siirtäneet perintönä sukupolvelta toiselle, ja ihmisryhmältä toiselle. Kuten varmasti tiedät, pääsiäinen on ortojen suurin vuotuisjuhla, siksi heillä on niin paljon kauniita tapoja, ruokia ja perinteitä, joiden soisi siirtyvän kaikille meille. Voi sanoa, että muut kulttuurit ovat rikastuneet ortojen noudattamista tavoista ja perinteestä.

    On hauska ja hyvä tapa maalata pääsiäismunia, kasvattaa raeruohoa ja niin edelleen, mitä kerroit. Ja jokainen ihminen voi halutessaan käyttää näitä ja kehittää perinnettä edelleen.

    Kiitokset kommentistasi, ja oikein hyvää uutta viikkoa sinulle, Hymyilevä<3

    VastaaPoista
  12. Hei Seijastiina!

    Ei trullit täällä korvessa kulje, talot ovat kovin harvassa. Liikkuvat luultavasti taajamissa ja kaupungeissa.

    Miniä käytti kahta aika kevyttä kameraa, ei järkkäriä. Hänelläkin on sellainen, koska kuvaa paljon luontoa ja lapsia.

    Lapsille olen minäkin suklaamunia ostanut, me aikuiset emme niistä niin perusta. Voimme syödä oikeita kananmunia, värjäyskin on jäänyt, sanoisinko ahkeruuden puutteeseen.

    Makoisia suklaamunia sinulle Seijastiina, ja hyvää uutta työviikkoa sinulle. Kiitos myös kommentistasi<3

    VastaaPoista
  13. Hei Ritva!

    Koululaiset oppivat loruja jo ihan itsekseen, koska osaavat lukea, ja opettavat myös pienemmille sisarilleen. Taidetta syntyy ihan liukuhihnalta, kun paperia ja värejä on saatavilla.

    Oikein hyvää tulevaa viikkoa sinulle, Ritva, ja kiitokset kommentistasi<3

    VastaaPoista
  14. Moi Pipsa!

    Anteeksi Pipsa, etten aikasemmin muistanut olemassa oloasi<3
    On ollut melko hirveä ryysis, uusia lukijoita on tullut ja muutama myös mennyt. Kaikkien niiden ja varsinaisten muiden ihmisten postit menevät joskus sekaisin. Vahingossa olen poistanut jonkun tärkeänkin postin näiden kommenttipostien tulvasta, joita tulee muutama sata viikossa, jokainen kommentti kolminkertaisena. Ihan kaikkia blogeja joita olen listaani pannut, en ehdi myöskään lukemaan, mutta luen kun milloin aikaa on.

    Tohmiksella on aika hiljaista, väki vähenee ja vanhenee. Kirkkoniemen hautausmaalla ei tule käytyä, meillä on Tikkalassa oma.

    Kiitos kommentistasi, Pipsa, ja oikein mukavaa pääsiäisviikkoa sinulle<3

    VastaaPoista
  15. Hei Hannele!

    Ovathan ne tytöt ja heidän äitinsä tehneet työtänoissa vitsoissa;)

    Kiitos kommentista, Hannele, ja hyvää "piinaviikkoa" sinulle<3

    VastaaPoista
  16. Hyvää Pääsiäistä sinne Tikkalaan. Meillä täällä Varsinais-Suomessa ei virpomisperinnettä ollut, eikä trullejakaan kulkenut. Pääsiäsvalkeitakaan ei poltettu, vasta Helatorstaina kokoonnuttiin helavalkeille. (En tiedä, jos joskus hyvin kauan sitten.) Vasta karjalainen siirtoväki toi tavan tännekin. Nykyään monet lapset käyvät virpomassa, tavallisesti vain naapureissa. Heillä on kauniit vitsat ja itse ovat huolellisesti puettuja. Viime sunnuntaina oli vain yksi virpoja, kun muut meidän naapurien lapsista ovat jo kasvaneet isoiksi.Karjalaiset toivat tänne muitakin perinteitään: piirakat, pashat ym ,joista olemme oppineet pitämään. Mämmi on kuulunut meidän pääsiäipöytäämme ja nytkin minulla ovat tuokkoset uunissa paistumassa. Munia on syöty ja syödään. Lapset hyppivät ennen hakotarhassa hypinlaudoilla ja keinuivat Pääsiäspyhät, mutta Pitkänäperjantaina piti pysyä sisällä ja olla hiljaa.

    VastaaPoista
  17. Hei Nummentonkija!

    Kiva kun kommentoit pitkästä aikaa!

    Nähtävästi karjalaisväestö sotien jälkeen ortodoksisine perinteineen levitti tehokkaasti ympäri Suomea omia kauniita tapojaan, pääsiäisruokiaan ja leivonnaisiaan. Virpominenkin on sellainen vanha tapa, joka ortojen ansiosta on tullut melko yleiseksi. Yli 60v sitten, kun minä olin kansakoulussa, askarreltiin virpomavitsoja luokassa porukalla, mutta ei niillä ketään virvottu.

    Pääsiäisvalkeat ovat olleet yleisiä Pohjanmaalla kuten trullitkin. Myös meillä Itä-Suomessa on pelätty trullien pahoja tekoja, ja karjaonnen vientiä.

    Mämmi on tunnettu täälläkin päin Suomea, aina se ei kuitenkaan ollut maltaista tehtyä, vaan ns. marjamämmiä. Minä opettelin 15v. tekemään oikeaa mämmiä keittokirjan ohjeen mukaan, ja se onnistui mainiosti.

    Hienoa, että virpomisperinne on teilläkin vielä elossa, naapurien lapsi käy teitäkin virpomassa. Se on kaunis ja miellyttävä tapa, jonka soisi jatkuvan.

    Munia on syöty ja syödään meilläkin joko värjättynä tai ilman. Lapset hinkuvat tietysti suklaamunia, joita ostankin useamman kerran tarpeisiin.

    Kiikkuminen tai keinuminen on lapsista ihan yliveto homma talven jälkeen; ei ihme että lapset kiikkuivat entisaikanakin mielellään.

    Jossakin päin Suomea on Pitkäperjantaina pitänyt papin vaatimuksesta piiskata lapset, jotta he muistaisivat paremmin Jeesuksen kärsimystä. Ja tietenkin silloin piti olla hiljaa, ei ihme, jos se päivä oli todella pitkä.

    Oikein aurinkoista ja miellyttävää Pääsiäistä sinulle Nummentonkija, ja kiitokset kommentistasi<3

    VastaaPoista
  18. Hyvää, iloista pääsiäistä Aili-mummo!
    Me lähdemme kohta lomalle ja pääsiäisen viettoon Luhangalle, viikon päästä suunnilleen palaillaan blogittelun muodossa :)

    VastaaPoista
  19. Hei Aili mummo.
    Anteeksi kun en ole ollut toivottamassa palmusunnutaita. Olen hoitanut anoppiani, kun hän on vähän sairastellut, enkä ole käynyt koneella. Minun blogissani on postia myös sinulle (tunnustus).
    Käytkö kopsaamassa sen itsellesi.
    Oikein Hyvää Pääsiäistä sinulle.

    VastaaPoista
  20. Moi Seijastiina!

    Oikein upeaa pääsiäistä sinullekin, Seijastiina<3

    Saamme sitten viikon kuluttua nähdä paljon uusia, hienoja valokuvia, kun olet palannut lomaltasi;))

    Nettiyhteys ei ole toiminut eilen eikä tänään päivällä. Soneran palvelut takkuilevat;/

    Kiitos kommentistasi, ja kivaa matkaa<3

    VastaaPoista
  21. Hei Eila!

    Sinulla onkin hieno tuo Lumous blogi, kävin lukemassa, ja laitan sen blogilistaani. Kiitoksia paljon tunnustuksestasi, Eila! Yritän vastailla kunhan kerkiän. Olen jo ainakin neljään kertaan kertonut itsestäni näissä haasteissa, joten tarinat alkavat olla vähissä...

    Oikein hyvää ja mukavaa pääsiäistä sinulle, Eila, ja kiitos kommentistasi<3

    VastaaPoista

Kiitos komentistasi! ♥