Google+ Followers

perjantai 27. huhtikuuta 2012

Matkalla Alaniassa 4.

Hotelliamme vastapäätä oleva rantapuisto...
Tiistaina 17.04.2012 heräsin selkä jäykkänä  ja kipeänä surkean yön jälkeen. Oli pakko nukkua selallään, vuode oli kaatopaikkatavaraa, tyyny kova ja liian korkea minulle. Tarvitsen matalan tyynyn, jotta voin nukkua kyljelläni.

Aamiainen kello 7.30 oli hyvä ja monipuolinen, suihkun jälkeen. Noin 10 aikoihin lähdimme paikalliseen 'posti- ja rahanvaihtoliikkeeseen' , jossa vaihdoin 50 euroa Turkin liiroiksi; suhde oli 1 euro =2,35 TL. Ostin 20 kpl postikortteja yhdellä eurolla ja viisi postimerkkiä. Palasimme hotellille, jossa kirjoitimme postikortit ja minä kirjoitin matkapäiväkirjaa. Täytin myös palautelomakkeen eilisestä retkestä.

Olimme hotellilounalla; meitä palveli itse ravintolapäällikkö kädestä pitäen, toi pöytäämme juomiset (valkkaria), ja vei ruokailun jälkeen pois likaiset astiat. Nähtävästi mies oli ihastunut matkakumppaniini...
Vuorelle rakennetaan kiivasta vauhtia; maasta on puutetta!
Oli kovin tuulinen ilma, siksi Marin kasvot ovat kireät...
Ostosretki

Veimme ostosretkelle mennessä kortit postiin. Lähtöpaikka oli Kale-marketin edestä.

Mutta mikä ostosmatka!!! Meiltä ei kysytty mitään, minne halusimme mennä. Ensimmäinen kohde oli kello- ja kultasepänliike, jossa meitä odotti 6-7 miestä valmiina palveluksiin. Eräs nainen osti itselleen sormuksen. Meitä muita nauratti ja - suututti!!  Meille tarjottiin liikkeessä juomia, mutta join vain omenateetä.

Tämän jälkeen pakkauduimme pikkubussiin ja ajoimme Panda Leather markettiin, jossa meille tuputettiin toista tuhatta euroa maksavia nahkatakkeja. Myyjä kysyi, paljonko haluaisin maksaa takista? Sanoin että hinnasta pois 75 prosenttia. Kauppoja ei syntynyt, myyjät pudistelivat päätään. Sanoin, että minulla on kotona komerossa kolme nahkatakkia ja turkki, kiitos en tarvitse niitä lisää!!! Mari laukoi lisää totuuksia: "Suomessa pitävät nahkatakkeja romanit ja venäläiset".

Sitten meidät vietiin merkkivaateliikkeeseen, jossa kävimme vessassa. Myynnissä oli Adidas-urheiluvaatteita ja muuta turistirihkamaa. Ostin omenateetä 600 gramman pakkauksen 10 eurolla, selvisi että muualta senkin olisi saanut kolmella eurolla.

Tämän jälkeen oli vuorossa silmälasiliike. Aikaa oli lähtöön vain kaksi vuorokautta. Omistaja puhui suomea, mutta kauppoja ei syntynyt, ymmärrettävästi.

Vasta viimeksi annettiin aikaa noin puolituntia tehdä ostoksia basaarikujalta. Kaikessa kiireessä ostin 18 paria sukkia, yhden t-paidan ja kuusi paria miesten 'nimettömiä'. Huimaa!!! Hotellille pääsimme vasta kello 18.30.

Oli aika antaa palautetta tästäkin retkestä, jossa meille yritettiin väkisinmyyntiä!!

Merellä vaahtosi, mutta puistossa kukki...
Hotellimme Sultan Sipahi Resort oli puiston takana.
Vapaata aikaa meille jäi keskiviikoksi ja torstaiksi. Keskiviikkona keskityimme viimeisiin kotiin viemisiin.

Aamiaiselta palattua luin Krokotiilimiehen loppuun. Se oli niin vaikuttava, että tuli tippa silmään. Sirryin lukemaan mukaan ottamaani Parnassoa. Lounaan jälkeen lähdimme ostosretkelle pääkadun varteen. Ostin laukun viemisten takia, ja miniälle puseron. Valitettavasti valikoima oli liian suppea, malli oli luullakseni nuorisomuotia.

Mari osti hajuvesiä, ja ovela myyjä myi minullekin samat tuotteet, vaikka minulla on niitä liikaa entisiäkin. Miniä ei pidä hajuvesistä, on kuulemma niille allerginen.
Lasten leikkipuisto oli jonkin matkan päästä hotellistamme.
Torstai kului kotiinlähdön merkeissä, ja etsimme viimeisiä tuomisia. Tytöille valkosuklaata ja minttukaramelleja itselleni. Kallista oli, samoin oli alkoholien laita, emme ostaneet niitä ollenkaan.

Iltapäivällä otimme kauneusunet, jotka jäivät lyhyiksi. Kahville lähdimme puoliviiden aikaan. Silloin tuli Deturin opas kertomaan meille, että hotellille saapuu mies Panda Leather liikkeestä tuomaan meidän ' arvontavoittojamme' tervetulotilaisuudesta. Tuli mies auton kanssa ja vei meidät - jo kolmannen kerran - kyseiseen liikkeeseen. Mukaan tuli myös kuopiolainen mies, joka myöskään ei ollut saanut 'voittoaan'. Valitsin naurettavasta kasasta ruskean naisten lompakon, Mari otti kolikkokukkaron ja kuopiolainen otti myöskin piene pussukan. Siinä koko show. Viimeiseksi yritettiin Marille myydä nahkatakkia. Hotellille pääsimme Pandan kyydillä.

Iltapuolella tuli aurinkokin näkyviin. Muutamien tuntien perästä läksimme  (klo 23) lentokentälle. Koneemme nousi ilmaan kello neljä aamulla, ja Joensuussa olimme kello kahdeksan perjantaiaamuna.

Siinä oli pääpiirteissään meidän Alanian seikkailumme. Lupasin Deturille, että kirjoitan julkisesti kaupankäynnistä, jota suorastaan pakottamalla yritetään turisteille tehdä. Muuten oppaat olivat ystävällisiä ja palvelualttiita, ei ole heidän syytään tällainen ostoskierros. Tuomio lankeaa itsensä matkatoimiston piikkiin.

Toivotan kaikille lukijoilleni oikein hyvää ja kaunista viikonloppua!
                                   Aili-Mummo

1. Hyviä kuvia Alaniasta,pian ne lomapäivät menevät.Samoin sinulle hyvää viikonloppua Aili-Mummo<3

1. Ritva, kiitos kehuista;))
      Äkkiä se viikko vierähtää;DD

Kiitos samoin, Ritva.<333

2. Matkakertomuksesi on temmannut niin, niin mukaansa.. aivan kuin itsekin olisin ollut mukananne Alanyassa.
    Matkakuvaukset jäävät täällä blogissa mukavasti muistoihin, jälkipolvillekin.
    Kiitos Aili-mummo

1. Ulleriina!

Oikein hyvä, jos niin on käynyt;DD

Voi lukea uudelleen, jos niin haluaa;))

Ole hyvä, Ulleriina.<333

3. Hotellinne on sijainnut hyvällä paikalla. Kleopatran ranta-alueella minäkin olen pari kertaa ollut.

Mutta hieman ne ostosretkien järjestämiset vaikuttavat oudoilta pakkomyyntitilanteilta. Reilusti on ylihintaa tavaroille pantu. Varmaan moni heikkotahtoinen sortuu ostamaankin, on se sen verran agressiivista touhua.
    Alanya on muuttunut vuosien saatossa liian kaupalliseksi, sain sen kuvan tästä sinun matkakertomuksesta.
    Hieno kohde luontonsa puolesta kyllä ja historiaakin löytyy läheltä.
    Kiitos kun jaot matkakokemuksesi meille!
    Mukavaa viikonloppua ja Vapun aikaa.

1. Hei Minttuli!

Todella hyvällä paikalla, kiven heitto rannalle, eikä pitkä matka keskustaan. Hotelli oli muuten hyvä, mutta ne jousisängyt olivat karseat, jouset poikki ja sänky painunut kaltevaksi, kun on istuttu reunalla;/

Tuollainen ostamaan painostaminen on kyllä huono juttu. Näin joukosta joillakin naisilla nahkatakkeja. Tuli mieleen, miten lienee heillä raha-asiat kunnossa? Tarjosivat velaksikin, kun sanoin, ettei ole rahaa eikä luottokortti mukana. Jätin kotiin tahallani.

Muuten paikka on hieno, kelpaa sinne matkailla. Varkaitakaan ei tarvinnut pelätä.

Samoin sinulle, Minttuli, oikein mukavaa pyhänseutua ja Vappua.<333

4. Pakkomyynti ei ole kivaa yhtään, sellasia paikkoja pitäis paljon karsia pois retkistä.
    Mutta muuten varmaan oli onnistunut reissunne ja kaunista riitti.
    Meri-puistokuva on niin kaunis, voi tota kukkien määrää siellä!
    Kiva oli olla mukana matkallanne, kiitos!
    Oikein hyvää viikonloppua ja Vapunaikaa sulle!

1. Moi Harkka!

Ei todella, pakkomyynti on inhottavaa. Luulimme että olimme menossa sinne kauppakujalle, mutta yllättäen meidät vietiinkin noihin hienoihin ja kalliisiin liikkeisiin;/

Reissu oli todella mukava ja onnistunut, mutta kirjoitin tästäkin, kun lupasin matkanjärjestäjälle.

Oikein hauskaa, että pidit tästä matkastamme;))

Samoin sinulle, Harakka.<333

5. Hupsista, hyvin hermonne kestivät ja kaikesta tuputtamisesta huolimatta ilmeisesti mielialakin pysyi suht koht sutjakkaana. Olen lueskellut matkapäiväkirjaasi koko ajalta ja täytyypi taas kerran todeta, että onneksi en ole seuramatkailijatyyppiä... Minulta olisivat hihat palaneet varmasti monta kertaa tuon matkan aikana, ajattelehan mikä hihojen käry ja savusaastetta kaikkialla. Onneksi olet kotona. Tavallisesti ne pahimmatkin muistot muuttuvat ajan kuluessa hauskoiksi sattumiksi, onneksi. Ihanan rauhallista ja kotoisaa viikonloppua ja tervetuloa takaisin...:)

1. Moi Pitsit!

Nämä ovat opettavaisia kokemuksia, sekä myönteiset että kielteiset jutut;))

En ole enää siinä kunnossa, että uskaltaisin lähteä ummikon kanssa kahdestaan ulkomaille seikkailemaan, vaikka osaankin englantia auttavasti (itse opiskeltu).

Jos olisin parikymmentä vuotta nuorempi, asia voisi olla toinen. Parempi laittaa nauruksi, kuin polttaa hihojaan;)

Olen niin itsepäinen ihminen, ettei minulle kukaan myy pakolla yhtään mitään. Jo edellisellä Turkin reissulla pakkomyyntiä yritettiin, ja silloin minulta kyllä oikeasti ne kuuluisat hihat paloivatkin...Jotenkin tuo pakkomyynti tuntuu olevan maan tapa, ikävä sellainen;//

Siitä ne nauruksi muuttuu;DD

Kiitos toivotuksistasi, Pitsit sekaisin, ja kivaa viikonloppua sinulle.<333

6. hyviä kuvia, erityisesti meri ja kukat.. olikohan siellä hotellissa sulttaani:)) tietty se tyrkytysmyynti on kurjaa, eihän ole pakko ostaa, sanoo vaan no mani, heh. ne on siellä kaikki myyjät turistien varassa, jos ei ihmiset osta, perheet näkee nälkää. koko kaupunki elää turismista. jos meillä olisi vastaavat olosuhteet niin moni jäisi ilman leipää, minä jotenkin ymmärrän sen kansan hätää, he hymyilevät ja ovat ystävällisiä, mutta hyvin köyhiä

1. Hei Aikku!

Sulttaanin olemassa oloa en tiedä, mutta onhan niitä Turkissa ollut, ehkä on vieläkin;))

Ei ollut paljon apua, jos sanoi ettei ole rahaa, tarjosivat luottoa;/

En minä muuta purnaa kuin sitä, että matkatoimisto lähtee moiseen humpuukiin mukaan; se on minusta paha juttu. Ikäänkuin matkailija olisi typerys, jota voisi huijata millä tavalla tahansa!!

Tiedän että Turkki on kehitysmaa, sen totesin jo 1980-luvulla, kun ensi kerran siellä kävin---.

Leppoisaa viikonloppua ja iloista Vappua, Aikku.<333

7. Matkat yleensä aina piristäviä ja antavat elämään uusia virikkeitä. Harmillinen juttu tuo selkäsärky. Ikävää myös, että viedään kauppoihin, jotka eivät kiinnosta ja ostoksiin kiinnostavammassa paikassa jää vähän aikaa.
    Hyvää viikonvaihdetta!

1. Marleena, oikeassa olet;))

Samoin sinulle.<333

8. On aina hotelliin mennessä ensimäinen, melkein, työ kokeilla millaisen patjan on onmnistunut saamaan, se olisi niin tärkeää olla hyvä.
    Tuo pakkomyynti siellä deturilla oli voimissaan silloin jo kun olimme heidän matkallaan. kaikki oli etukäteen suunniteltua myyntikohteineen. Onneksi eivät ole pakollisia menoja. Omenatee on hyvää, sitä aina toimme kotiinkin. lapsetkin aina kysyivät toitteko omenateetä.

Kuvauksesi matkasta oli erittäin hyvä ja niin todellinen, ikäänkuin itse olisi päässyt taas käymään siellä. Vaikka joillain muilla Turkin kohteilla olenkin viihtynyt paremmin kuin Alanyassa.
    Oikein hyvää viikonloppua sinulle!

1. Moi Mummeli!

Turkki on sinullekin tuttu, ja olet kai käynyt siellä useita kertoja?

Tykkäsin muuten matkasta paljon, mutta huonoimmat kokemukset jätin viimeiseksi, jotta muut osaisivat varoa, jos Deturin matkoille lähtevät. Ihme juttu, etteivät muut matkatoimistot tällaista harrasta. Se sarja, mikä oli 3v. sitten kuvattu Turkissa, ja meille näytettiin televisiosta, ei millään viitannut näihin pakkomyyntimatkoihin;//

Kiitos kommentistasi, Mummeli, samoin sinulle.<333

9. Kovaa bisnestä tuo matkailu. Ne ilmeisesti tekee sopimuksia noiden matkatoimistojen kanssa, että turistit kiikutetaan jonnekin rihkamaliikkeeseen. Vähän niin kuin Kanervan ja muiden rosmojen touhuilu täällä kotimaassa. Harmin paikka, sillä toki Turkissakin olisi paljon muuta kunnollistakin nähtävää kuin tavaratalot Mutta reipas mieli teidätkin pelasti! Ja aina voi naura näin jälkeenpäin.

1. Hei Hymyilevä Tuula!

Todella on;/ Meille sanottiin, että opas tulee mukaan, jotta meitä ei 'petettäisi', mutta tuohon petturi porukkaan kuuluu kyllä koko matkatoimisto. Luvattiin nahkatakeista ihan 25 prosentin alennus!!! Turistit kuskataan kynittäviksi kuin kanat, mutta kaikki meistä ei halua itselleen kanan kohtaloa!

Tälle jutulle kelpaa nauraa näin jälkeen päin;)) Kuuluu olevan matkatoimiston pääopas naimisissa turkkilaisen kanssa; ja joku toinenkin opas.

10. Peikko tykkää tuosta merenvaahtokukkakuvasta. Se on kaikista hianoin.

1. Oikein hauskaa, että tykkäät siitä;DDD

Kaunista päivää, Isopeikko.<333

11. Kaunista tuolla Alaniassa on. Mutta kovia kauppamiehiä nuo turkkilaiset ovat. Harvat suomalaiset rahtaavat sieltä nahkatakkeja tai mattoja Suomen. Enempi jotakin pientä basaarituotetta on mukava tuoda. Itse ostin hyvin edullisen ja kauniin huivin.

1. Hei Irene!

Kaunista on, todella;DD

Turkkilainen ilkeää pyytää vaikka kolminkertaista hintaa tavaroillaan. Jos tuote ostetaan sillä hinnalla, se on vain turistin itsensä typeryyttä.

Harva meistä lähtee noin suuria ostoksia sieltä asti tekemään. Useimmata tavarat voi ostaa paljon edullisemmin kotimaasta;)

Minustakin halvat tavarat ovat tarpeeksi hyviä tuomisia, läheisillekin.

Jotain pientä ja kaunista on oikein hyvä periaate.<33

12. Taas matkakokemusta rikkaampana palaatte kotiin.
    Minä viime syksynä elämäni ensimmäisen etelänmatkani vasta tein. Kreetalla olimme. Mukava kokemus kaikkiaan. Olihan sielläkin kadunvarsissa"sisäänheittäjiä", jotka kuitenkin kohteliaita. En törmännyt pakkomyyntiin.
    Taitaa Kreikkalaiset meitä muutoin rokottaa..
    Mukava meisän täällä kotiSuomessa odotella kesää!
    Hyvää Vappua sinulle!

1. SinikkaHelena, mukavaa tutustua sinuun.<333

Tervetuloa Aili-mummon kommentoijaksi!

Sinä olet käynyt Kreetalla, minulla on vielä käymättä.
      Kreikassa olen ainoastaan Rohdoksella käynyt, senkin muistaakseni 1985 tai jotain sinne päin;))

Kesä on onneksi tulollaan jo meillekin, tai paremminkin kevät;DD

Oikein hyvää Vappua sinulle, SinikkaHelena, ja kiitokset kommentistasi.<333

13. Hyvä vuode on aivan ehdoton juttu!

Kiitos matkapostauksesta, jota luen täällä nyt vielä yhdessä äidin kanssa. Hän on vetänyt isän vielä eläessä kymmeniä eläkeläismatkoja ja on kokenut konkari ja tietysti siellä Valkjärvellä 20 kertaa!

Meillähän on nyt etuoikeus lukea myös Minen postauksia Turkista ja Istanbulista, mutta myös Suomesta.

Aurinkoista vappua sinulle, Aili-IhaNainen!

1. Hei Leena!

Niin todella, mutta kun on opetettu tyytymään siihen mitä saa, eikä ummikko turkkilaiselle olisi osannut asiaa edes selittää. Ymmärsi vain elekieltä tai turkkia.

Olen lukenut Minen postauksia, ne ovat omaa luokkaansa;)))

Oikein suloista Vappua sinulle, Leena-IhaNainen.<333

14. Oi miten teille sattui huonot vuoteet. HARMI.
    Meillä oli kyllä hyvät vuoteet joka paikassa.
    Se on kyllä a ja o. matkalla.
    Tyrkyttely on ilkeetä, siitä en minäkään tykkää.
    En ole koskaan käynyt Turkissa.
    Kauniit kuvat olet ottanut.

oikein ihanaa Vappua sinulle Aili!

1. Hei Sylvi!

Minulle on sattunut aika usein huonoja vuoteita, Suomessakin. Totta kai, vuode on tärkeä meille kaikille, ehkä vielä enemmän meille vanhoille.

Turkki on muuten ihan mukava maa, mutta...

Kiitos toivotuksistasi; oikein hyvää tämän viikon loppua, Sylvi.<333

15. Kiitos matkakokemustesi kertomisesta meille,. Matkanjärjestäjillä on selvät diilit paikallisten liikkeiden kanssa, saanevat provikat ostoista. Bangkokissa törmäsin samaan systeemiin kun vietiin kulta- ja korukauppaan. Jotenkin se kauppaaminen on niiin päällekäyvää, ettei siihen oikein osaa suhtautua.
    Alania muuten tuntui kiinnostavalta kohteelta. Liekö muuten muilla matkanjärjestäjillä näitä turkkilaisia nahkakauppoja ohjelmissaan! Periaatteessahan matkanjärjestäjän tulisi kysyä, mihin porukka haluaisi mennä ostoksille ja antaa sitten riittävästi aikaa ostoskatujen kiertelyyn. Mutta olihan hassua, että teille sitten vielä tuotiin arvontavoitot! Tiesittekö arvonnasta? Päävoittona nahkatakkiko? Hih.

1. Hei Anja!

Silmälasiliikkeen omistaja kertoi, että hänellä on diili kaikkien suomalaisten toimistojen kanssa, joten voi olla tämänkin liikkeen kanssa, ja myös kultaliikkeen. Matkatoimisto veti provikat myös turkkilaisesta saunareissustamme, siihenkin pääsee ilman matkatoimistoa puolta halvemmalla.

Niin minukin mielestäni, meiltä olisi pitänyt kysyä, minne haluamme mennä. Mitä järkeä maksaa retkestä, joka on pakkomyyntiä?!!

Arvontavoitot saimme, kun kuopiolainen miees oli muistuttanut niistä oppaalle. Meille tyrkytettiin nahkahattuja ja vöitä, jotka eivät olleet makuumme ollenkaan. Sitten tuo vähäpätöinen kukkaro oli se 'päävoitto'. Istu ja pala, millaista valehtelemista;//

Arvonta tehtiin tervetulotilaisuudessa, jossa myös näitä liikemiehiä oli mukana. Voihan potaska;((
      Ei kai anneta mitään kunnollista, vilppiä nämä lupaukset!!!