Google+ Followers

lauantai 14. heinäkuuta 2012

MINÄ SINUA RAKASTAN!


KELTAINEN MORSIAN. KUVA GOOGLE.
ROUVA B:LLE

Kun sinua rakastin, sulle olisin elämäni tuonut.
mut sinä, sinä et minun rakastaa suonut.
Sinun ansasi ei enää minua vangita voi;
sinun naurusi, kyynelesi vain teeskentelyä soi.
Kuten lapsi, kun hämärässä vanhassa salissa karttuu,
kovin pelkää ja alastomana aseeseen tarttuu; 
oven sulkee, tointuu, huoneessa pimeyteen
jää, väristen ryömii kylmään vuoteeseen.
Mut päivän noustessa, valjetessa taas aamun
hän huomaa verhon poimuiksi peljätyn haamun,
hän aseensa heittää ja nauraa riemuissaan:
"Miten lapsellista, oh, minun pelkoni olikaan!" 

- ALFRED DE MUSSET -
Aarno Kotro, Musta morsian kirjan kansi. KUVA GOOGLE.

PIENI SYNTINEN LAULU

Pieni ihanaiseni, vuoteellain
olet ollut alaston.
Minä syntimme muistoa laulussain
en kiellä; se kaunis on.

Ja kun silmäni suljen, päivin öin
näen vartes vieläkin,
ihos kuultoa, poveas ikävöin
ja syntiä, suloisin.

Ja aina, kun olet lähelläin
ja suutas suutelen,
minä tunnen kanssasi kylpeväin
pyhiss' aalloissa Gangeksen.

Sinä puhdistat, sinä nostat vain,
siks syntimme kaunista on.
Tytär jumalan, minun vuoteellain
olet ollut alaston.

- UUNO KAILAS -
MORSIAN. Kuva Google.

Minä nukuin, mutta minun sydämeni valvoi.
Kuule, rakkaani kolkuttaa:
"Avaa minulle, siskoseni, armaani, kyyhkyseni, puhtoiseni.
Sillä pääni on kastetta täynnä,
kiharani yön pisaroita."

"Olen ihokkaani riisunut; pukisinko sen päälleni enää?
Olen jalkani pessyt; tahraisinko ne taas?"

Rakkaani pisti kätensä ovenreiästä sisään.
Silloin minun sydämeni liikkui häntä kohden;
minä nousin avaamaan rakkaalleni,
ja minun käteni tiukkuivat mirhaa,
sormeni sulaa mirhaa salvan kädensijoihin.

Minä avasin rakkaalleni,
mutta rakkaani oli kadonnut, mennyt menojaan.
Hänen puhuessaan oli sieluni vallannut
hämmennys.
Minä etsin häntä, mutta en häntä löytänyt;
minä huusin häntä, mutta ei hän minulle
vastannut...

- KORKEA VEISU -
5. LUKU, JAKEET 1-6
Auringon lasku Ailinkalliolla. Kuva AILI-MUMMO.
RAKKAUSLAULU


On toivoa, on odotusta
ja onnentäyteistä kaipausta.
On yö ja sillon nukutaan.
Me huomenna - viimein - tavataan!
näen silmäsi maailman kauneimmat
ja niistä leiskuvat veitikat
ja kasvosi rakkaat, ihanat,
ne vihdoin viimein nähdä saan.
Taas jälleen tavataan!


Nyt yö jo on.
Nyt tahtoisin sinusta nähdä unta.
Niin kaunista kaikki on!
On aika pitkä ja loputon
kun armastansa odottaa,
sitä milloinka kasvonsa nähdä saa.
Äänensä kuulla rakkahan.
Tätä kiihkeästi odotan.
Minä sinua rakastan!


- AILI NUPPONEN -
Sävelletty...


Osallistun näillä runoilla Leena Lumen rakkausrunohaasteeseen.  Kiitos Leena!<333


Olen ollut elämäni ajan runoharrastaja, ja kirjoittanut kaikenlaisia runoja. Lisää rakkaus- ja muita runoja löydätte omien runojeni blogista TANSSI ELÄMÄNPELLOSSA, johon on linkki oikeassa sivupalkissa ylhäällä. Tämän kesän aikana olen laittanut runojani myös VOI NIITÄ AIKOJA blogiini.


Ensimmäinen runo on kuuluisan ranskalaisen runoilijan ALFRED DE MUSSET'n (1810-1857) kokoelmasta YÖT, jonka runosuomennokset ovat YRJÖ KAIJÄRVEN tekemiä. Ostin kokoelman huimassa nuoruudessani, kirja on painettu v. 1949 Otavan kustantamana Helsingissä.


Toinen runo on kotimaisen runoilijan, UUNO KAILAAN, tunnettu runo, löysin sen kokoelmasta JA TOMUST' ALKAA AVARUUS. Kailas eli 1901-1933.


Kolmas runo on raamatusta vuoden 1938 suomennoksesta. Halutessanne voitte lukea koko runon Korkean veisun viidennen luvun. Loppuosa on hyvin ihanasti kirjoitettu, mutta en jaksanut koko lukua laittaa tähän.


Viimeinen runo on kirjoitettu 1984, ja se on kokoelmassani  ÄITI-MAAN HELLÄÄN SYLIIN (2003). Sitä ei ole painettu, vaan tein sen monisteena.


Koska on kiireinen kesä teillä monella, en uskalla haastaa ketään, vaan jokainen joka runoja rakastaa ja harrastaa, voi osallitua tähän haasteeseen. Minusta ainakin tämä haaste oli hauska ja hieno juttu, osallistuin tähän hyvin mielelläni...Kehoitankin, osallistukaa tähän runohaasteeseen!


Toivotan teille kaikille lukijoileni mitä parhainta ja kauneinta viikonloppua!  
                                 Aili-mummo

20 kommenttia:

  1. Oi, koskettavimmat ovat minulle Uuno ja Aili! Kiitos, että sain vihdoinkin tietää, mistä kokoelmasta löydän 'tietyt' Kailaksen runot. Hirveän vaikuttavaa, kuten hänen runonsa Kumpi? Sinun on kaunis ja juuri kuin häälaulu.

    Kiitos, että ehdit vastata ja tuo morsiamen kuva sopii niin hyvin tähän.

    Lumoavaa viikonloppua sinulle, Aili-IhaNainen!

    VastaaPoista
  2. Kiitos, Leena, kiva kun pidit.<3333

    Minustakin tuo Kailaan runo on sykähdyttävä!

    Kunpa kuulisit tuon runoni laulettuna! Jos saan kopion tehtyä runovideostani NOIDUTTU TANSSI, lähetän sen sinulle. kuulet miltä se kuulostaa kuoron laulamana.

    oikein LUMOAVAA VIIKONLOPPUA sinullekin, LEENA-IHA-NAINEN & CO!<33333

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulen tuon rakkauslaulun niin, että soolon vetää alttosopraano ja sitten kuoro kertaa...

      Nyt olisi ollut Savonlinnan Oopperan 100-vuotisjuhlakesä, mutta meille on Olga ohitse kaiken muun. Oopperoita tulee ja menee.

      Nyt toivon hiukan aurinkoa, sillä kohta tulevat nuoret ja haluan, että syödään ulkona.

      Poista
  3. Kiitos Aili! Ihania runoja kaikki ja valitsemasi kuvat niin kauniit.
    Aurinkoista pyhänseutua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ole hyvä, minttuli, hauskaa että pidit.<333

      oikein mukavaa viikonvaihdetta sinulle.<33333

      Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
  4. Kiitos ihanasta hetkestä lauantaina illansuussa. Puhuttelevia.

    Olin juuri naapurissa talvella poisnukkuneen naapurini muistojuhlassa, hänen uurnansa laskettiin nyt hautaan ja vietettiin hetki muistellen häntä. Tytär luki äitinsä runoja, viimeisen kirjoitti vain muutama päivä ennen pois nukkumistaan, vaikka ikää oli jo 93 vuotta. Jäi niin kaunis muisto.

    Oikein hyvää viikonvaihdetta sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hei mummeli!

      sinulla oli naapurissa muistojuhla ja tuhkauurnan hautaanlaskeminen, koskettava tilaisuus. minusta tuo vainajan runojen lukeminen on ollut hieno oivallus. jälkeenjääneille jäi varmaan tunne, että poisnukkunut oli yhä keskellänne!!

      samoin sinulle ja himmulle.<3333

      Poista
  5. Rakkausrunojesi pläjäys iski oikein ällikälle! Miten minulle ovatkaan vieraiksi jääneet useimmat rakkausrunot, hm. Liekö syynä vanhojen iskelmien hunajaa tihkuvat säkeet, joita on tullut lauleskeltua ja sitä kautta vakka täyttynyt. Vaikka toisaalta, onhan jokaisessa runossa aina hippunen rakkauden kaipuuta.
    Olisipa kiva kuulla runosi myös laulettuna!
    Leppoisaa lauantai-iltaa, Aili.<333

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. moi anjuska!!

      iskelmät taitavat olla meille kaikille tunnetuimpia rakkausrunoja.<33

      jos opin erään laitteen käytön, saatan sinulle lähettää erään DVD:n...siinä on eräs runomatinea vuodelta 2000.

      kiitos toivotuksistasi, ja hyvää sunnuntaipäivää sinulle.<3333

      Poista
  6. Voi miten ihania runoja,kiitos Aili-Mummo,hyvää viikonloppua:))))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ritva, ole hyvä vaan!!

      samoin sinulle ja perheellesi.<3333

      Poista
  7. Vastaukset
    1. hannele, sepä hyvä!
      leppoisaa kesäsunnuntaita sinulle.<3333

      Poista
  8. Rakkaus on loputo aihevarasto ja inspiraation lähde - ja niin on hyvä! En tiedä miten tähän haasteeseen osallistutaan, mutta blogissani on kirjoittamani runo (ensimmäisiä tätä lajia), joka muuten osallistui Rauman Rock, runo ja rakkaus -festivaalin meriaiheisen runon kirjoituskilpailuun. Palkittiin mokoma! Se on otsikon Kotilo alla , jos kiinnostaa. - Festari vietetään 21.7. - jos muuten kiinnostaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Tuula!

      Leena Lumen blogissa, johon viittaan kirjoitukseni linkissä, on hyvät ohjeet osallistumisesta. olen iloinen, jos osallistut tähän runohaasteeseen!

      ONNEKSI OLKOON, TUULA!<3333
      Aina kannattaa kirjoittaa runoja....

      Poista
  9. Minäkin pidän runostasi, Aili! Ja noista kuvista!

    VastaaPoista

Kiitos komentistasi! ♥