Google+ Followers

lauantai 10. tammikuuta 2015

Muisto vain jää...

Ortodoksihauta Kirkkoniemen uudella hautausmaalla.
EPITAFEJA


Filosofin hauta

Täällä mun luuni on, maantien laidassa, aaloen alla,
       tänne mun kuopannut on rakas vaimoni mun,
rientäen luotani ensimmäisen kulkijan kaulaan.
       Vuossadat nukkuessain tien yli on tomunneet,
kulkenut on rikas, köyhä ja kulkenut viisas ja narri,
       onnellistapa  ei kulkenut ainuttakaan.
Kulkija, ken nyt juur ohi käyt, voit laskea sauvas,
       jäädä mun vierellein hetkeäs vuottamahan.
Ei ole sun edessäs, mitä etsit, ei takanaskaan:
       maantie on edessäs, maantie on takanas.
-----

Runoilijan hauta

Tyttönen, ken ohi kumpuni käyt, ota kukkanen maasta,
      heitä se haudallein - ehkäpä tunteva oon
multien alle sen tuoksun ja niin, ah, taas minä muistan
      armahat kukkaset maan, Lesbian joukossa myös.

-----

Sydämen hauta

Kulkija, kiiruhda askeltas, minut jättäös rauhaan!
      Sääliäs pyydä mä en, muistoas pyydä mä en.
Keskeyttää älä koita mun untani multien alla,
      nukkua pyydän mä vain, uupunut oon, väsynyt.
Leikkiä on ollut Marathon, on Zama ja Cannae
      rinnalla taistelujen, jotka mä oon kokenut,
leikkiä vaahtoava Adria, leikkiä raivokas Aetna
      rinnalla myrskyävän tuskani, kärsimyksein.
Mut ei surmanneet mua säilät, ei tuli, tuska.
      Vain vilu surmasi mun, kuolin mä kylmyytehen.


- V. A. KOSKENNIEMI - 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Toivotan kaikille lukijoilleni oikein hyvää viikonloppua!
                             Aili-mummo



22 kommenttia:

  1. Kiitos, ja samoin sinulle mitä parhainta viikonloppua! ♥♥♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä, mummeli; kuin myös! ♥♥♥

      Poista
  2. Ihanaa viikonloppua Aili- mummo.♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ritva:)
      Samoin sinulle ja läheisillesi! ♥♥

      Poista
  3. Ihanaa viikonloppua. Olen kulkenut paljon keskiaikaisperäisillä hautausmailla kasvien perässä. Kaikkea nähtyä on analysoitu myös eri näkökulmista. Mielenkiintoista nähdä kaikki koottuna.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielenkiintoisia nuo vanhat hautausmaat ja hautapaadet! Varmaan kasvistokin...
      Ole hyvä, Ulla:)
      Hyvää sunnuntai-iltaa sinulle♥♥

      Poista
  4. Kiitos tästä postauksesta Hauhallista viikonloppua .♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä Irma!
      Kuin myös sinulle! ♥♥

      Poista
  5. Hyvää viikonloppua ja talven taikaa sinulle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos aimarii!
      Samoin sinulle & co! ♥♥

      Poista
  6. Muistohan meistä kaikista vain jää, kaikista erilaisia.
    Hyvää viikonloppua sulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi erilaisia;)
      Samoin sinulle, ja hyvää sunnuntai-iltaa myös! ♥♥

      Poista
  7. En nyt muista mitä hautausmaata tarkoitetaan uudeksi, vanhan tiedän kun siellä on minulle tuttuja useita, jokin aika sitten näin lehdestä entisen koulukaverin kuolin ilmoituksen ja yhden muun tutun, jotka asui tohmiksella,onko uusi se joka on ihan kirkon vieressä?
    Minun äitinihän on ortodoksia, ja kaikki hänen sukunsa myös, ovathan he lähteneet venäjän karjalasta sotaa pakoon 70 v,sitten suojärveltä, taisi kaikki siellä olla ortodokseja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uusi hautausmaa Kirkkoniemessä sijaitsee kirkkomäen juurella jyrkän rinteen alla eli olettamasi paikka on juuri uusi hautausmaa.
      Vanha hautausmaa on kauempana, myös siihen haudataan yhä.

      Nykyään haudataan luterilaiset ja ortodoksit ihan sekaisin, entisaikaan ortodoksit haudattiin erilleen.

      Kyllä menetetyssä Karjalassa oli myös evankeliluterilaisia, ei yksinomaan ortodokseja.

      Hyvää sunnuntai-iltaa sinulle, Pike! ♥♥

      Poista
  8. Viikonloppu kääntyi kyllä jo ihan loppusuoralle, joten toivottelen sen sijaan hyvää viikkoa. Aamulla se on aika taas herätä kellon pirinään ja palata työarkeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Paluumuuttajatar!
      Hyvää ja onnellista viikkoa myös sinulle ja läheisillesi♥♥
      Tosi on, työviikko alkaa sinulla, ahkeralla ihmisellä:)

      Poista
  9. Vastaukset
    1. Kiitos Hannele, kaunis minustakin:)

      ♥♥

      Poista
  10. Kiitos! Tuosta vanhasta hautausmaasta me etsittiin Matti Kärkkäisen hautaa, Matti kuoli 5 vuotiaana Oravaarassa meidän naapurissa, ukkinsa traktorin pyörän alle, siitä on siis jo 50 vuotta aikaa, joten olisikohan ollut nimi huonosti tai hävinnyt kokonaan kivestä, olisin halunut ottaa valokuvan, ehkä joskus täytyy käydä uudelleen etsimässä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä Pike!♥
      Voisiko joku Matin sukulainen auttaa, ja jonka tunnet?
      Varmaan sinne on haudattu myös muita Kärkkäisiä samasta perheestä.

      Hyvää jatkoa sinulle, pike♥♥

      Poista

Kiitos komentistasi! ♥