Google+ Followers

perjantai 20. maaliskuuta 2015

♠ Kuinkas sitten kävikään! ♠



KUKON JA KANAN SAUNAMATKA


Meni kukko kylpemähän,
kana vettä kantamahan.
- Hyvä kaivo, kaunis kaivo,
anna mulle vettä!
En mä sulle vettä anna,
jollet mulle vihtaa kanna.
Kana riensi koivun luokse:
Hyvä koivu, kaunis koivu,
anna mulle vihta!
En mä sulle vihtaa anna,
jollet mulle rihmaa kanna.
Kana riensi neidon luokse:
Hyvä neito, kaunis neito,
anna mulle rihmaa!
En mä sulle rihmaa anna,
jollet mulle kenkiä kanna.
Kana riensi suutarin luokse:
Hyvä suutari, kaunis suutari, 
anna mulle kengät!
En mä sulle kenkiä anna,
jollet mulle harjaksia kanna.
Kana riensi sian luokse:
Hyvä possu, kaunis possu,
Anna mulle harjaksia.
En ma sulle harjaksia anna, 
jollet mulle maitoa kanna.
Kana riensi lehmän luokse:
Hyvä lehmä, kaunis lehmä,
anna mulle maitoa!
En ma sulle maitoa anna,
jollet mulle heiniä kanna.
Kana riensi niityn luokse:
Hyvä niitty, kaunis niitty,
anna mulle heinää!
En ma sulle heinää anna,
jollet mulle viikatetta kanna.
Kana riensi sepän luokse:
Hyvä seppä, kaunis seppä,
anna mulle viikate!
En ma sulle viikatetta anna,
jollet mulle sysiä kanna.
Kana sysimiehen luokse:
Hyvä miesi, kaunis miesi,
annna mulle sysiä!
En ma sulle sysiä anna, 
jollet mulle puita kanna.

Metsä puita kanalle.
Kana puut miehelle,
mies kanalle sysiä,
kana sydet sepälle,
seppä kanalle viikatteen,
kana viikatteen niitylle,
niitty kanalle heiniä,
kana heinät lehmälle,
lehmä kanalle maitoa,
kana maidon sialle,
sika kanalle harjaksia,
kana harjakset suutarille,
suutari kanalle kengät,
kana kengät neitoselle,
neito kanalle rihmaa,
kana rihman koivulle,
koivu kanalle vihdan,
kana vihdan kaivolle,
kaivo kanalle vettä,
kana veden saunaan.

Kukko oli pyörtynyt lavolle,
kana itki katkerasti.

- SUOMALAINEN KANSANRUNO -

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Toivotan lukijoilleni oikein hyvää viikonloppua & Marianpäivää! ♥♥
                      Aili-mummo

16 kommenttia:

  1. Muistan tämän runon, olin niin pahoillani kukon kohtalosta. ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulle aika tuntematon runo tässä muodossa.
      Noin on joskus (yli 1v. sitten) käynyt minullekin. Pyörryin saunaan, ja olin siellä 1,5 tuntia. Kukko parka, mutta onneksi ei kuollut...

      Poista
  2. Minäkin muistan tämän runon lapsuudesta Hauska runo kiitos oli kiva lukea.
    Hyvä että pelastuit lämpöhalvauksesta,aivan ikäviä tuollaset kohtaukset.
    Mukavaa vikonloppua Aili-Mummo

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli tosiaan lähellä!
      Sokerit korkealla, johtui siitä lääkärin mukaan! Kuivuminenkin oli menossa, jalat ei kantaneet...Onneksi päättyi hyvin;)

      Kiitos, samoin sinulle, Irma! ♥♥

      Poista
  3. Aivan ihana runo lapsuudesta. Olen siitä jo monta riimiä unohtanutkin, mutta nyt onneksi postasit sen ja saan muistella runoa kokonaisuudessaan.
    Jotenkin muistan tuon lopun, että kun kana vihdoin palasi vesisankoineen saunaan, oli kukko jo kuollut kuumaan löylyyn. (Ehkä se minulle luettiin sillä tavoin, kukapa tietää).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinulla on hauskoja runomuistoja, Anja;)
      Minä en muista monta kertaa ainkaan tuota kuulleeni eli lukeneeni.
      Tässä runossa kukko vain pyörtyi; siitähän voi vielä herätä!
      Tällaisissa runoissa on usein jotain eroavaisuutta eli variaatioita.
      Tuo on totta, mitä lopuksi sanot;)

      ♥♥

      Poista
  4. Tuon runon minäkin muistan kouluajalta.
    Mukava runo.
    Hyvää viikonloppua sinulle Aili.♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hauskaa että muistat;)
      SAmoin sinulle ja läheisillesi, Sylvi! ♥♥

      Poista
  5. Ihana runo. Hyvää viikonloppua Aili.♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä, ritva;)
      Samoin sinulle & co! ♥♥

      Poista
  6. Olen lukenut runoa joskus pojapojilleni. Heistä oli niin väriin kiristää joka paikassa kanaa.
    Kovin oli raskas kanan veden hakureissu.
    Hyvää sunnuntaita sinne päin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. aimarii, väärin on, kanaparka!
      Kyllä vedennouto kestää liian kauan, kukko parka!
      Samoin sinulle, blogiystäväni;))

      ♥♥

      Poista
  7. Kiitos leppoisasta runosta. Joskus tuota lapsille lukenut.
    Mukavaa sunnuntain iltapäivää ja alkavaa viikkoa!♥♥♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä, mummeli!
      Kiitos, kuin myös sinulle! ♥♥♥

      Poista

Kiitos komentistasi! ♥