Google+ Followers

perjantai 21. lokakuuta 2016

♥ Ehdoton juttu ♥

Mika Waltarin runo Petri Pettersonin esittämänä.


NUORUUS

Minä olin niin nuori ja kiihkeä,
miten saattaa kaivatakaan
se nuoruus, jolla on nälkä
ja turmelus suonissaan.
Ja punaiset lyhdyt loisti
ja viulut ja saksofonit soi,
bulevardien liekkimerta
kadun asfalttipinta joi.

Minä tuijotin yöhön räikeään
käsin, kasvoin palavin.
Yön hurma sai minut vapisemaan
niin että huohotin.
Kadun liekkimeressä loisti
pedonsilmät autojen,
miä olin niin kipeän nuori
ja yksinäinen.

Minä itkin joskus salaa,
kuten nuoruus itkeä voi,
kun punaiset luhdyt loisti,
ja viulut ja saksofonit soi.
Yön suurissa tanssisaleissa
hien tuoksu ja puuterin
olin sairaan kiihkeä niinkuin
minun sielunikin.

Minä olin niin nuori ja kiihkeä
ja kuumasilmäinen.
Bulevardeilla kiilsivät katseet
silmien maalattujen.
Kipein, ihanin nuoruuteni.
- niin katkerana nään -
miten hukkui se pimeän hotellin
porraskäytävään.


- MIKA WALTARI -
(1928)

~~~~~~~~~~~~~~~~

Toivotan lukijoilleni rauhaisaa ja onnellista viikonloppua!
Aili-mummo


12 kommenttia:

  1. Rauhaisaa ja onnellista viikonloppua sinulle.
    Kyllä se on kaunis runo ja laulukin <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, samoin sinulle Mai!♥♥♥
      Todellakin on..:)

      Poista
  2. Olipa aikamoista runoilua v.1928 Mika Waltarin sanomana, tämmöselle 60-luvulla nuoruuttaan elänneellekin! Aikaa josta nykyään puhutaa hurjana ja vapaana aikoina.....runoilijan vapaushan sallitaan kyllä aina, ehdottomasti !!! Itse en pysty kirjoittamaan näin ja tuskin minulla sitä Mikan taitoa löytysikään....heh...;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mika Waltari oli Tulenkantaja, hän suorastaan palaa tuossa runossaan. Papin poika on oli muistaakseni, ja uskonnollisuus oli hänen äidinmaitonsa. Minulta on kyllä irronnut näinkin kiihkeätä tekstiä, taito on sitten toinen juttu.

      ♥♥♥

      Poista
  3. Jotenkin en ole sisäistänyt Waltaria runoilijaksi. Mutta hyvinhän nämä säkeet soi - ja viulut ja saksofonit! Kiva runo, kiitos siitä. Ja hyvää viikonloppua sinulle, toivottavasti ei vielä tule lunta vaikkakin luvattu on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä Waltari oli monipuolinen lahjakkuus, joskin vähemmän häneltä lienee runoja julkaistu.

      Kiitos, hyvää viikonloppua myös sinulle Anjuska, samaa toivon minäkin; ei ainakaan vielä ole satanut!♥♥♥

      Poista
  4. Kiitos Aili. Hyvää ja siunattua viikonloppua sinulle.

    VastaaPoista
  5. Ole hyvä Sylvi:)
    Kiitos, samoin sinulle ja läheisillesi!♥♥♥

    VastaaPoista
  6. Mikä on viikonloppu? Tai viikko? Kerran peikko laittoin viikot jalkaan, mutta ei siitä mitään tullut. Aika kuori kaiken pois. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Peikolla riittää noita hauskoja kysymyksiä. Viikonloppu on vain sanonta, ei viikot lopu milloinkaan, ne alkavat taas alusta. Viikko alkaa maanantaista ja päättyy sunnuntaihin, sitten alkaa taas uusi viikko:)

      Poista
  7. Minulle uusi juttu, että Waltari on kirjoittanut runojakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On niitä julkaistu useitakin kokoelmia ajan saatossa. Mika oli Tulenkantaja-runoilija alkuperältään, ja tulenkantajat olivat runoilijoita. Mikan työkenttä oli laaja-alainen, sen voit todeta Wikipediasta.♥♥♥

      Poista

Kiitos komentistasi! ♥